PEPERIKSAAN DAN PENGUKURAN  

Posted by Cikgu Zack

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali.Senggang masa agak lama lantaran pergerakan tidak menentu.Dibantu pula dengan masalah teknikal komputer.Rangsangan kembali menujah apabila keputusan-keputusan peperiksaan awam di umumkan.Bermula dengan STPM dan kemudiannya SPM mulai 12/03/2009.

Pelajar-pelajar yang telah menerima keputusan peperiksaan masing-masing tentunya sudah menjangkakan tahap dan kemampuan mereka dalam pelajaran.Hampir dua tahun mengikuti pengajaran atau kuliah,memaham dan menghazamkan isi pelajaran.Tidak kira apa mata pelajaran yang didaftarkan untuk peperksaan,pastinya peperiksaan sahaja yang memjadi pengukurnya.Apa yang tercatat dalam slip peperiksaan itulah yang menyatakan tahap kecerdikan seseorang pelajar.Keputusan itu mutlak dan muktamat walaupun boleh dibuat rayuan semakan semula.Selalunya keputusannya tetap sama.Penggeridan sama 1A atau 3B atau Gagal ditentukan oleh pemeriksa yang menandakan kertas jawapan pelajar berkenaan.Pemeriksa-pemeriksa yang menanda kertas terdiri daripada pelbagai latar belakang pendidikan dan situasi kehidupannya.Kesahehan dan kebolehpercya markah diberi berdasarkan sistem kawalan penyelia kolompok-kelompok tertentu.Apa yang jelas mereka juga insan biasa.

Slip keputusan peperiksaan yang diperolehi itulah nanti akan digunakan untuk meneruskan pelajaran mereka hingga ke menara gading.Ke pusat pengajian tinggi IPTA,IPTS dan keluar negara.Paling gembira apabila keputusan menunjukkan semuanya cemerlang,semua A atau banyak A.Dapat A bagi subjek-subjek kritikal saperti Matematik Tambahan,Fizik ,Kimia,Biologi dan Bahasa Inggeris.Bila ditemubualramai memberi jawapan ,"Tak sangka!Rasa macam mimpi". Bagaimana pula dengan pelajar yang mencapai keputusan sebaliknya.Pernah berlaku dalam satu sekolah,lantaran pelajarnya ramai dan TERPAKSA diwujudkan dua pusat peperiksaan.Pastinya kertas jawapan akan diperiksa oleh pemeriksa dari tempat yang berbeza.Ke negeri lain-lain.Apa yang terjadi bila keputusan diumumkan.Satu pusat bagitu cemerlang dan satu lagi sederhana sahaja.Pelajar dari satu sekolah,belajar kaedah yang sama dengan guru yang sama tetapi keputusan ketara berbeza.Persoalan yang cuba diketengahkan di sini ,berkemungkinankah pemeriksa yang menentukan sama ada pelajar itu pintar atau tidak atau perlu satu sistem pemarkahan yang lebih telus dan tahap kebolehPERCAYAANNYA TINGGI.Dalam pengertian lain,guru bertungkuslumus mengajar,pemeriksa yang menentukan cemerlang tidaknya seseorang pelajar.Sekaligus menentukan masa depan setiap orang pelajar.

Ini satu lontaran untuk dikongsi bersama terutama para guru.Wallah hu 'alam

This entry was posted on Wednesday, March 11, 2009 at 6:22 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 ulasan

Cikgu Zack
Perkara yang dilontarkan pernah terjadi di MRSM Balik Pulau.Perit rasanya apabila dua pusat peperiksaan memaparkan keputusan yang jelas berbeza. Pelajar yang mengambil peperiksaan di dewan kurang menyerlah daripada pelajar yang mengambil peperiksaan di kelas. Tidak perlu ada dua@tiga pusat walaupun bilangan pelajar lebih daripada 200.

March 14, 2009 at 6:58 AM

Post a Comment