KENANGAN MENGUSIK JIWA  

Posted by Cikgu Zack

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali.Kali ini teringat nak mengunkil sedikit kenangan bila kembali berkunjung ke tempat yang pernah kita berkhidmat.Beberapa tahun kita tinggalkan tempat tersebut,bila kembali semula pastinya banyak yang berubah.Terutama lestari alamnya.Landskap yang diusahakan memancarkan keceriaan.Tumbuhan hijauan dan bunga-bungaan menceriakan persekitran.Suatu yang membanggakan walaupun tidak terpahat nama disetiap sudut atau kawasan .Terkenang kembali usaha sepadu semua staff terutama staff sokongan yang menyahut seruan,"kerja amal" demi maktab tercinta.Almaklumlah maktab baru yang kawsan lapangnya terlalu banyak dan perlu di sediakan satu plan lanskap yang pastinya boleh membantu mengindahakan kawasan maktab.

Guru-guru dan staff lama hampir separuh sudah berpindah.Pelajarnya tidak lagi mengenali siapa kita sebenarnya.Paling menarik,ada yang perihatin,berbisik-bisik ..;nampak macam kenal? heh macam dalam gambar yang tergantung diluar Bilik Guru le..laa Bekas Pengetua 1.Baru mula nak senyum dan yang lelaki mula nak salam.Bagus juga rupanya idea meletakkan orang2 yang pernah bertugas di sesebuah sekolah.Tambahan lagi sekiranya nada galeri khas atau sudut sejarah sekolah.Tempat jatuh lagi dikenang,inikan pula tempat berkhidmat dalam tempuh yang lama.Tinggal bersama dalam satu kawasan.Suka duka dikongsi bersama.Sambutan mesra guru-guru dan staff mengimbau kembali nostalgia menjadi guru.

Persoalannya? Apa yang hendak disampaikan,sekiranya ada kesempatan kembalilah mengunjungi rakan-rakan dan taulan yang masih berkhidmat sebagai guru.Kehadiran kita mungkin tidak disenangi...itu mungkin persepsi negatif kita...sebenarnya satu jalinan kemesraan yang sukar untuk digambarkan.Guru dan sekoalah satu sinonim indah yang sukar dilakarkan atas kanvas atau coretan atas kertas.Selamat bertugas guru-guru "Pembina Negara Bangsa."

This entry was posted on Tuesday, May 26, 2009 at 5:46 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 ulasan

SALAM
Terima kasih atas doa dan pesanan cikgu zack. Insya-Allah.

June 3, 2009 at 5:30 PM

Tugas guru amat mulia. Saya pernah bercita2 untuk menjadi guru tapi hanya jadi seorang yang menghadapi hari2 "angka" sahaja

June 9, 2009 at 3:53 PM

Post a Comment