MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !  

Posted by Cikgu Zack

Anak-anak cikgu sedang mengikuti program sempena sambutan Ulangtahun Kemerdekaan Negara kita yang ke-52.Teringat semasa menjadi pentadbir sekolah dulu,malam ini semua pelajar di kehendaki mengambil bahagian dalam Program Diambang Merdeka.Mereka mengisi progaram sehingga "Detik 12 malam" Semua pelajar,guru-guru dan staf sokongan akan berkumpul sama ada dalam dewan atau di padang sekolah bermula selepas solat isya hingga detik 12 malam.Selepas solat isya' di adakan majlis bacaan yasin,memohon restu daripada Allah supaya MALAYSIA tetap Aman,Sejahtera dan jauh dari bala dan bencana.

Aturcara program Diambang Kemerdekaan disusun supaya pelajar-pelajar disemai dengan semangat patriotik.Fantomen,deklmasi sajak,koir,lagu, nasyid dan ucapan semuanya menjurus kepada pengisian kesedaran sejarah dan semangat cintakan negara.Para pelajar diberi kebebasan memilih bentuk persembahan yang bakal mereka sampaikan.Teringat pada satu tahun,pihak maktab telah mengadakan forum dan dialog tentang kemerdekaan dengan membariskan ahli panel dari bekas anggota Forst 136 yang masih hidup di Gerik,Perak.Program ini mendapat sambutan luar biasa daripada para pelajar.Mereka banyak mengumukan soalan-soalan dan paling banyak tentang zaman darurat dan kekejaman komunis.Tidak hairanlah mengapa Prof.Wan Hashim Wan Teh telah membukukan sejarah pejuangan kumpulan ini.

Sempena dengan detik 12 malam 2009,cikgu nukilkan semula beberapa perkara supaya tidak hilang dari ingatan dan memohon rakan-rakan yang mempunyai pengalaman yang sama dapat berkongsi semula.Sebaiknya bekas pelajar yang sudah berjaya,yang terlibat semasa, satu ketika dulu.

SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-52.Sama-sama kita doakan semoga NEGARA KITA terus aman ,makmur dan menjadi NEGARA YANG BAIK DAN MENDAPAT RAHMAT DARIPADA ALLAH,AMIN.

This entry was posted on Sunday, August 30, 2009 at 9:14 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 ulasan

Post a Comment