LUAHAN PERASAAN GURU  

Posted by Cikgu Zack

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali.Manusia sering mencari alasan untuk mententeramkan hatinya bila sesuatu tidak sempurna.Apa alasan agaknya bila saya lama tidak menulis dalam blog ini?

Baru-baru ini saya berkesempatan berbual dengan seorang guru perempuan.Banyak perkara yang guru ini menanyakan mantan pentadbir sekolah.Diantaranya,bolehkan Pengetua menghalang gurunya berpindah ke institusi pengajian lain atas kapasiti kenaikkan pangkat?

Jawapannya banyak "kalau".Kalau saya; saya akan tulis atas surat tawarannya ,"TAHNIAH! Semoga terus memberi khidmat cemerlang demi kecemerlangan anak bangsa.Selamat bertugas ditempat baru."
Selanjutnya,sila buat surat penyerahan tugas/isi borang penyerahan tugas.Kenaikan pangkat adalah hak guru berkenaan kerana khidmat cemerlang yang diberikan.
Guru tersebut memaklumkan bahawa Pengetuanya tidak mahu melepaskannya kerana atas kepentingan jawatan.Guru pengganti belum ada dan pelajar-pelajar sudah hampir dengan peperiksaan.
Mencari guru ganti bukan tugas guru yang akan berpindah.Ini pasti.Boleh tahan guru berkenaan seandainya jawatan barunya dapat diwujudkan disekolah berkenaan.Ini tidak mungkin sebab mengapa BSM( Bhagian Sumber Manusia) menukarkannya.Tentu jawatan tersebut tidak kedapatan di sekolah asalnya.

Soalan seterusnya,"Adakah tandatangan Ketua Pengarah boleh dipertikaikan?"Wajaran jawapannya,"Siapa yang lebih berkuasa dalam soal ini?"
Kalau saya pergi juga adakah saya boleh dikenakan tatatertib...hah.Guru tersebut dinasihati supaya merujuk kepada BSM.Pasti BSM akan memberi nasihat apa yang harus guru berkenaan buat atau ambil tindakan.

Guru ini difahamkan seorang yang rajin dan dedikasi.Bila perpindahannya tidak direstui,pastinya beliau tidak diraikan.Cuma para pelajar yang beria-ia meminta supaya guru tidak berpindah.Mereka sayang guru ini.Sepanjang perbualan,nampaknhya guru bagitu kecewa kerana khidmatnya yang baik tercemar lantaran tawaran naik pangkat.Pemergiannya tidak direstui dan tidak berLAKU majlis perpisahan.Selamat bertugas di tempat baru dan terus mengibar bendera GURU CEMERLANG GENERASI GEMILANG



This entry was posted on Tuesday, August 4, 2009 at 10:22 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 ulasan

Bulan MEI kembali lagi.Ini bermakna setahun sudah berlalu.Bermula dengan 1hb.Mei ,semua cuti sempena menyambut HARI PEKERJA dan akan menyusul 16hb.Mei sebagai HARI GURU.

Guru,bermula dengan dididik dan kemudian mendidik.Menerima ilmu kemudian menyampaikan ilmu,turun menurun bertitih-titih.Generasi guru silih berganti.Bagitulah fitrah kehidupan dalam putaran alam ini.
Bulan ini juga masyarakat akan memberi fokus perbincangan tentang pendidik dan Sistem Pendidikan.Selamat berforum.

May 2, 2010 at 7:02 PM

Post a Comment